logga_hemsida_okt 2017

Min inställning till video-CV är att det är ett superbra (komplement) till det vanliga CV:t. Ibland bättre än ett vanligt CV. Det beror på vilken bransch man söker jobb inom. Servicejobb inom restaurang, hotell och event kan, beroende på vilken roll de söker, ha större nytta av ett video-CV än ett traditionellt pappers-CV. 

MEN ett bra video-CV - på 1-3 minuter - kräver ett "killer-manus" (enligt mig). Det vill säga, precis som med vanliga CV:t behöver du ha använda dig av:

  • noga genomtänkt strategi. Hur vill du lägga upp det du skall säga? Vad skall du börja med för att fånga uppmärksamheten? 
  • slagkraftig text. Vad du vill säga i filmklippet som skiljer ut dig - på ett bra sätt - från alla andra jobbsökande?
  • personligt, lagom avkopplat och fokuserat genomförande - för att det skall vara effektfullt.

Inte alla är bekväma med att bli filmade. Jag spelade nyligen in en film om mig själv och hur jag jobbar. Först skrev jag texten, som jag skrev om ett antal gånger, sedan tränade jag på att prata avslappat men samtidigt tydligt till min mobil som jag satt fast på en tripod. Jag tränade o tränade o tränade. När fotografen väl kom och filmande kunde jag texterna utantill. 

Till sist. Det är bra att lägga in undertexter i filmen. Inte alla lyssnar med ljudet på och då gäller det att man fångar upmärksamheten hos dem som tittar genom att ha texter de kan läsa.

Läs hela inlägget »

Inbjuden av programledaren Victor besökte jag P4 på Baltzargatan i Malmö där de tre programledarna grillade mig (på ett mycket trevligt sätt) om:

  • vad som gör ett bra CV?
  • varför man behöver ett CV?
  • hur gör man med det personliga brevet?
  • en del annat som rör CV, brev o.likn.
Här är en länk till programmet.
Läs hela inlägget »

Alltför ofta ser jag att Microsoft Office listas som en av de tre viktigaste kompetenserna en LinkedIn-medlem har. Verkligen? är min spontana reaktion varje gång.

Att år 2018 lista "Microsoft Office" som en toppkompetens är:

  • Slöseri med plats - denna kompetens tar de flesta som självklar hos alla jobbsökande nuförtiden. Jag har visserligen sett den som krav i jobbannonser gällande statliga och kommunala jobb men tycker ändå att det är något "alla" kan idag.
  • Att skicka "fel" signaler till omvärlden. Är MS Office-kompetens (i dagens sedan länge digitala värld) den IT-kompetens du har som skiljer dig från andra? Om inte, vilka kompetenser kan du lista här som gör att du sticker ut?

Jag vill uppmana alla som listat denna kompetens (som är en viktig grundkompetens) men som många idag anser är självklar att fundera ett varv till. Man får lägga upp max 50 skills/kompetenser i sin profil i denna språkgemensamma modul - vilket innebär att du kan blanda språken på kompetenserna. Det är max 50 kompetenser oavsett hur många språk du har din profil på.

Redan för ett par år sedan debatterade mina CV-expertkollegor om man skall ha med MS Office som viktig IT-kompetense i ett CV. Många av mina kollegor i USA tycker att det är så sjävklart att alla kan MS Office att man inte tar upp detta i ett CV. Själv tycker jag att det är viktigare om man t.ex. är riktigt vass på Excel, så kan man skriva det under IT-kompetens och inte bara MS Office.

Varje gång jag skriver en Linkedin-profil åt en kund går jag igenom alla delar av profilen och då är  "Kompetenser" (heter "Skills & Endorsements" i engelska språkversionen) en modul jag går igenom noga. Har min kund listat rätt kompetenser? Dvs dem som gör att hen sticker ut? Vilka tre kompetenser är topplistade? Vilka kompetenser är eventuellt bättre för min kund att ha med här?

Vilka är dina 3 "huvudkompetenser"? Vad kan du ersätta Microsoft Office/MS Office med? 

TIPS: Här är en länk till artikel som hjälper dig jobba med din kompetens-del i din Linkedin-profil.

Gör det till en vana att regelbundet se över vilka termer du listar i denna viktiga del. Har det tillkommit några nya "modeord" / buzzord inom din bransch som du kan ta med i denna del? Finns det daterade termer som inte längre är så heta när det gäller sökoptimering/SEO? Investera tid i dig själv och din karriär genom att gå igenom och uppdatera denna del så att den är relevant år 2019.
 

Läs hela inlägget »

Senaste inlägg

Bloggarkiv

Etiketter